anakainisi katastimatos kafe

8 χρήσιμες ιδέες για τη διαμόρφωση ενός εμπορικού καταστήματος

Η επιτυχία ενός εμπορικού καταστήματος είναι αποτέλεσμα πολλών και διαφορετικών παραγόντων που σίγουρα δεν είναι εύκολο να αναλυθούν σε ένα μόνο άρθρο. Το βέβαιο είναι ότι δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη «μαγική συνταγή» επιτυχίας ωστόσο χάρις στις μελέτες που έχουν γίνει υπάρχουν 8 βασικές παράμετροι που συμβάλλουν στην υψηλή αποδοτικότητα ενός εμπορικού χώρου.

“Πριν αναλύσουμε τις βασικές παραμέτρους οφείλουμε να τονίσουμε ότι πλέον η διαδικασία αγοράς ενός προϊόντος αποτελεί για τον καταναλωτή μια εμπειρία για την οποία έχει υψηλές προσδοκίες. Έρευνες έχουν δείξει ότι το ο καταναλωτής βιώνει το μεγαλύτερο μέρος της ικανοποίησης του από την αγορά ενός προϊόντος εντός του καταστήματος τη στιγμή που το αγοράζει. Αναλόγως η εμπειρία που βιώνει εντός του χώρου αυτού πολλές φορές είναι η κινητήρια δύναμη που τον ωθεί στην αγορά ενός προϊόντος.”

1. Εξωτερική Όψη – Η πρώτη εντύπωση!

Εξωτερική Όψη βιτρίνας καταστήματος

Η εξωτερική όψη του καταστήματος ή αλλιώς η «βιτρίνα» του καταστήματος είναι η πρώτη εικόνα που θα αντικρύσει ο υποψήφιος πελάτης άρα και η πρώτη του εντύπωση για το κατάστημα σας. Και επειδή δεν υπάρχει δεύτερη ευκαιρία για μια πρώτη εντύπωση καλό είναι να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε 3 βασικούς παράγοντες που αφορούν την εξωτερική εμφάνιση :

A. Διακόσμηση βιτρίνας η αλλιώς πλέον visual merchandising…

Φαντασία, ευρηματικότητα, δημιουργικότητα τα απαραίτητα στοιχεία για να προσελκύσουν τα βλέμματα των υποψηφίων πελατών. Η συμβολή ενός επαγγελματία στη διακόσμηση βιτρινών ίσως είναι καταλυτική προκειμένου να επιτύχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα .

Διακόσμηση βιτρίνας καταστήματος

B. Ψηφιακή σήμανση η αλλιώς digital signage.

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ειδικές οθόνες που προβάλλουν τα μηνύματα και τις εικόνες που επιλέγετε (και οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και εντός του καταστήματος) . Με την εξέλιξη της τεχνολογίας τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας είναι πιο προσιτά από ποτέ και περισσότερo αποδοτικά από οποιαδήποτε άλλη μέθοδο σήμανσης γιατί διαθέτουν ένα βασικό στοιχείο, το κινούμενο μήνυμα-εικόνα. Επιπλέον πολλές εταιρίες παρέχουν ένα απλό software που σας επιτρέπει να επεξεργάζεστε το περιεχόμενο που προβάλλετε μέχρι και μέσω ενός απλού app από το κινητό σας.

Ψηφιακή σήμανση βιτρίνας καταστήματος

Γ. Η εικόνα ενός κλειστού καταστήματος.

Ένα στοιχείο που πολλοί καταστηματάρχες δεν λαμβάνουν υπόψη είναι η εξωτερική εικόνα του καταστήματος όταν αυτό είναι κλειστό λόγω ωραρίου. Και όμως ένας χώρος που είναι κλειστός (κυρίως το βράδυ) οφείλει να είναι θελκτικός στο βλέμματα των περαστικών πόσο μάλιστα αν λάβουμε υπόψη ότι το 15% των νέων πελατών ενός καταστήματος είναι άνθρωποι που παρατήρησαν το κατάστημα όταν ήταν κλειστό και επανήλθαν για να το επισκεφτούν! Ο πελάτης μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να παρατηρήσει το κατάστημα σας και είτε να το επισκεφτεί όταν ο ίδιος κρίνει ή μπορεί ή ακόμα καλύτερα να το προτείνει στο κύκλο του. Για αυτό έστω και αν το κατάστημα σας δεν είναι προσβασίμο λόγω ωραρίου, φροντίστε η εικόνα του να είναι τέτοια που θα οδηγήσει τον περαστικό να γίνει πελάτης σας!

1. Ο φωτισμός - Εν αρχή ην το φως

φωτισμός  βιτρίνας καταστήματος

Ο φωτισμός ενός καταστήματος αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που αν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να συμβάλει στην ανάδειξη του χώρου αλλά και στην αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων του. Για να επιτευχθεί ο σωστός φωτισμός σε έναν εμπορικό χώρο και να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό αγοραστικό περιβάλλον είναι απαραίτητη η σωστή εφαρμογή τεχνικών φωτισμού συνδυάζοντας τα προϊόντα φωτισμού σύγχρονης τεχνολογίας. Ο φωτισμός που αφορά τον επαγγελματικό-εμπορικό χώρο αποτελείται από τις 3 παρακάτω βασικές κατηγορίες οι οποίες είναι εξίσου σημαντικές για την αποδοτική λειτουργία του χώρου:

Α. Γενικός φωτισμός.

Αφορά κυρίως τα φωτιστικά οροφής καθώς και κρυφούς φωτισμούς που αποδίδουν τον βασικό φωτισμό του χώρου. Η ποσότητα, το είδος και η διάταξη των φωτιστικών καθορίζεται αφού λάβουμε υπόψη τη διαρρύθμιση του χώρου, το αντικείμενο του και άλλες σημαντικά δεδομένα. Επίσης με την εξέλιξη της τεχνολογίας led μας παρέχεται μια ευρεία γκάμα προϊόντων γενικού φωτισμού από απλά led οροφής μέχρι ευθύγραμμα γραμμικά φωτιστικά. Για την επιτυχία ενός Project είναι απαραίτητη η σωστή φωτομετρική μελέτη του χώρου.

φωτισμός  καταστήματος

Β. Εστιακός φωτισμός.

Αφορά κυρίως εστιακούς προβολείς καθώς και φωτιστικά Led που προσαρμόζονται πάνω στα εκθετήρια. Εδώ σκοπός μας είναι η ανάδειξη προϊόντων ή συγκεκριμένων σημείων του καταστήματος. Το είδος του φωτιστικού καθορίζεται από τις ανάγκες προβολής. Για παράδειγμα στην περίπτωση καταστήματος ενδυμάτων όπου θέλουμε να αναδείξουμε μια πλευρά χρησιμοποιούμε εστιακούς ρυθμιζόμενους προβολείς πάνω σε ράγες ενώ σε ένα κατάστημα ειδών δώρου μπορούμε να προσαρμόσουμε «κρυφές» ταινίες led σε κάθε ράφι.
*Είναι πολύ σημαντικό να επιλεγεί η σωστή απόχρωση φωτισμού η οποία εξαρτάται από το προβαλλόμενο προϊόν. Η απόχρωση του φωτισμού μετριέται σε βαθμίδες Kelvin.

φωτισμός βιτρίνας καταστήματος

Γ. Διακοσμητικός φωτισμός.

Αφορά κρυφούς φωτισμούς και διακοσμητικά φωτιστικά που σκοπό έχουν την δημιουργία μια ενός ελκυστικού γενικότερου περιβάλλοντος αλλά και την ανάδειξη συγκεκριμένων σημείων του καταστήματος.

διακοσμιτικός φωτισμός καταστήματος

Η εταιρία μας έχοντας μεγάλη εμπειρία στη διαμόρφωση εμπορικών χώρων είναι σε θέση να σας προτείνει τις καλύτερες δυνατές λύσεις σε ότι αφορά το φωτισμό του χώρου σας και τη προβολή των προϊόντων σας.

Επικοινωνηστε μαζι μας

3. Η είσοδος του χώρου σας - Η αλλιώς η ζώνη αποσυμπίεσης

Τα τελευταία χρόνια και μετά από διεξοδικές μελέτες σε πολλές χώρες προέκυψε ότι η είσοδος εντός του καταστήματος (decompression zone) , δηλαδή τα πρώτα τετραγωνικά του χώρου στον οποίο εισέρχεται ο πελάτης είναι το σημείο στο οποίο θα διαμορφώσει το μεγαλύτερο μέρος της εντύπωσης του για το χώρο. Οι έρευνες τονίζουν την επιθυμία του πελάτη να βρεθεί από ένα θορυβώδες και αγχωτικό περιβάλλον όπως είναι αυτό του δρόμου σε ένα φιλόξενο και διακριτικό χώρο που θα του προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία ( όπως εξαρχής τονίσαμε!). Εντός της εισόδου του καταστήματος λοιπόν οφείλουμε να διαθέσουμε το μέγιστο δυνατό χώρο και να τον διαμορφώσουμε με τρόπο ώστε ο επισκέπτης να αισθανθεί άνετα και οικεία και να συνεχίσει την περιήγηση του στο χώρο….

4. Η σωστή διαρρύθμιση – Το νοητό GPS του καταστήματος σας.

διαρρύθμιση καταστήματος

Σας έχει τύχει ποτέ να περιπλανηθείτε σε ένα δαιδαλώδες οδικό δίκτυο με στενούς δρόμους? Αν ναι, απολαύσατε τη διαδρομή? Είχατε την ευχέρεια να απολαύσετε το περιβάλλον γύρω σας? Μάλλον όχι.

Εν ολίγοις το ίδιο ισχύει και για τους εμπορικούς χώρους. Ένα λάθος που συχνά κάνουν οι καταστηματάρχες είναι να «γεμίζουν» το χώρο με εκθετήρια χωρίς να υπάρχει η σωστή μελέτη ροής. Αποτέλεσμα αυτής της τακτικής είναι ο χώρος να κουράζει το επισκέπτη και το ίδιο το προβαλλόμενο προϊόν να επισκιάζεται από την ακατάστατη και αταξινόμητη τοποθέτηση του.

Είναι λοιπόν κομβικής σημασίας για την επιτυχία ενός εμπορικού χώρου η σωστή διαρρύθμιση του καθώς και ο σχεδιασμός όλων των στοιχείων που αφορούν τη ροή των επισκεπτών εντός του χώρου. Για το λόγο αυτό η μελέτη του χώρου και η βασική του ροή είναι το πρώτο στοιχείο που αποτυπώνουμε κατά το σχεδιασμό του project και ο «οδηγός» μας για την σχεδίαση των υπολοίπων στοιχείων.

5. Ο εξοπλισμός του καταστήματος. Αυτό που κάποτε ονομάζαμε απλά ράφια…

εξοπλισμός καταστήματος

Ο εξοπλισμός του καταστήματος αποτελείται από τις κατασκευές και τα εκθετήρια στα οποία προβάλλονται τα προϊόντα του καταστήματος και αυτό και μόνο τον καθιστά βασικό παράγοντα της επιτυχίας του.

Η σύγχρονη τάση του retail design επιτάσσει πλέον τη χρήση και τον συνδυασμό πληθώρας υλικών όπως μέταλλο, ξύλο, πλακάκι, τσιμέντο, εκτυπώσεων και οποιασδήποτε άλλης υφής που μπορεί να προσδώσει ένα ύφος μοναδικό και ιδιαίτερο στο χώρο. Επιπλέον, υφές όπως η τσιμεντοκονία, η τεχνητή σκουριά, η πατίνα και άλλες πολλές , βρίσκουν εφαρμογή σε σύγχρονες προτάσεις και συνδυάζονται με παραδοσιακά υλικά όπως το ξύλο ή το μέταλλο.

Τέλος όπως αναφέραμε και παραπάνω, η εξέλιξη της τεχνολογίας φωτισμού led έχει δημιουργήσει μια ευρεία γκάμα φωτιστικών σωμάτων τα οποία προσαρμόζονται στον εξοπλισμό και την επίπλωση του καταστήματος και συμβάλλουν στην αποδοτικότερη προβολή των προϊόντων.

Πέραν της αισθητικής του εξοπλισμού, η σχεδίαση του οφείλει να λαμβάνει υπόψη το προβαλλόμενο προϊόν και τις προδιαγραφές του (μεγέθη, υλικά, χρώματα) ενώ σε κάποιες περιπτώσεις είναι επίσης σημαντική η δυνατότητα αυξομείωσης και μεταβλητότητας του εξοπλισμού προβολής. Για παράδειγμα σε ένα κατάστημα εσωρούχων, λόγω εποχικότητας των προϊόντων είναι καλό να επιλέγονται ευέλικτα συστήματα προβολής που επιτρέπουν την ανά καιρούς αναπροσαρμογή των ραφιών και των προβολών.

Η εταιρία μας ειδικεύεται στο σχεδιασμό και τη κατασκευή εξοπλισμού και επίπλωσης καταστημάτων παρέχοντας πάντοτε custom made σχεδιασμό σε συνδυασμό με απεριόριστες δυνατότητες κατασκευής ή οποία υλοποιείται στο εργοστάσιο μας στο Πειραιά. Σε κάθε μας project συνδυάζουμε πρωτότυπα υλικά και υφές με άριστη σχέση ποιότητας και κόστους.

6. Eσωτερικά στοιχεία διακόσμησης. Μερικές αποδοτικές πινελιές.

Eσωτερικά στοιχεία διακόσμησης καταστήματος

Όπως τονίσαμε εξαρχής, ο χώρος ενός καταστήματος οφείλει να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του καταναλωτή να βιώσει μια ξεχωριστή εμπειρία shopping. Για να επιτευχθεί αυτό, εκτός από τους παραπάνω κρίσιμους παράγοντες που αναφέραμε πρέπει να λάβουμε υπόψη και να συμπεριλάβουμε στο σχεδιασμό του project και επιπλέον εσωτερικά στοιχεία διακόσμησης. Τα στοιχεία εσωτερικής διακόσμησης δεν έχουν μόνο σκοπό να αναβαθμίσουν αισθητικά το χώρο αλλά και να συμβάλλουν στην αποδοτικότερη λειτουργία του και συνεπώς στην αύξηση των πωλήσεων του.

Συνοπτικά αναφέρουμε δύο τέτοια στοιχεία που από την εμπειρία μας στη διαμόρφωση εμπορικών χώρων συνεισφέρουν σημαντικά στην προσδοκώμενη εμπειρία του καταναλωτή.

-Αντικείμενα διακόσμησης. Τα αντικείμενα διακόσμησης είναι στοιχεία που τοποθετούμε μέσα στο κατάστημα, στα ράφια ή στο δάπεδο με σκοπό τη διακόσμηση του χώρου αλλά και τον τονισμό του ύφους του και της ταυτότητας του.

Για παράδειγμα ένα παλιό μαγειρικό σκεύος αποτελεί εξαιρετικό διακοσμητικό στοιχείο σε ένα κατάστημα πώλησης παραδοσιακών τροφίμων όπως μια vintage γραφομηχανή θα μπορούσε επίσης να διακοσμήσει ιδιαίτερα ένα βιβλιοπωλείο ανάλογου ύφους.

Κατά το σχεδιασμό ενός εμπορικού χώρου φροντίζουμε να δημιουργούμε ανάλογα σημεία προβολής για αντικείμενα διακόσμησης τα οποία μπορούμε να τονίσουμε επιπλέον είτε με εστιακό φωτισμό ή με τη χρήση κάποιας ιδιαίτερης υφής στα υλικά που χρησιμοποιούμε.

-Εσωτερικές σημάνσεις. Πρόκειται ουσιαστικά για εσωτερικές επιγραφές που είτε ορίζουν τις κατηγορίες των προϊόντων, είτε προβάλλουν ένα γενικό μήνυμα. Οι επιγραφές αυτές μπορούν να είναι είτε ανάγλυφα γράμματα ή ακόμα και ψηφιακή εκτύπωση σε μορφή αφίσας. Κατά το σχεδιασμό του χώρου ορίζουμε τα καταλληλότερα σημεία ανάρτησης ή τοποθέτησης των σημάνσεων ώστε αυτές να συμβάλλουν στη σωστή ροή του καταναλωτή στο κατάστημα. Επιπλέον η εσωτερική σήμανση συμβάλει στη περαιτέρω διάδοση της εταιρικής ταυτότητας (branding) του καταστήματος ενώ επιπλέον είναι ιδιαίτερα αποδοτική σε περιπτώσεις προβολής συγκεκριμένων κατηγόριων προϊόντων όπως νέες κυκλοφορίες ή προσφορές.

7. Δημιουργία θεματικών ενοτήτων. Διατηρώντας το ενδιαφέρον του πελάτη.

Η διαμόρφωση ενοτήτων συμβάλλει στο να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον του πελάτη κατά την περιήγηση του στο κατάστημα. Η ενότητες αυτές μπορεί να αφορούν κάποιο νέο προϊόν, κάποια προϊόντα σε προσφορά ή κάποιο κορυφαίο στη κατηγορία του προϊόν. Σχεδιάζοντας το χώρο υπάρχουν πολλοί τρόποι να διαμορφώσουμε τις αντίστοιχες ενότητες διαφοροποιώντας το συγκεκριμένο σημείο προβολής σε σχέση με το υπόλοιπο κατάστημα. Η διαφοροποίηση αυτή επιτυγχάνεται με μια εξολοκλήρου.

διαφορετική κατασκευή ή με την επιλογή μιας άλλης υφής ή υλικού στο συγκεκριμένο χώρο προβολής.

Τη σημασία των θεματικών ενοτήτων μπορούμε να την αντιληφθούμε κάθε φορά που επισκεπτόμαστε ένα πολυκατάστημα όπου όλα τα brands επιλέγουν να προβάλλουν τα προϊόντα τους σε δικές τους ενότητες με custom made εκθετήρια.

8 . Σημεία διαλλείματος. Για τον πελάτη η ακόμα καλύτερα για την παρέα του.

Σημεία διαλλείματος καταστήματος

Παρόλο που πολλές φορές ο διαθέσιμος χώρος του καταστήματος δείχνει να είναι περιορισμένος σε σχέση με τα προϊόντα, δε πρέπει να υποτιμούμε την σημασία διαμόρφωσης ενός η περισσοτέρων σημείων διαλλείματος (breaking points) για τους πελάτες. Έρευνες έχουν δείξει ότι ο μέσος καταναλωτής προσπέρνα περίπου 20% των προϊόντων στα ράφια όταν αυτά είναι σε συνεχόμενη διάταξη. Για το λόγο αυτό προτείνεται ανά τακτά διαστήματα η τοποθέτηση εναλλακτικών διακοσμητικών στοιχείων (σε συνάρτηση πάντα με το αντικείμενο του καταστήματος). Τα στοιχεία αυτά μπορεί να είναι μια αφίσα, ένας καθρέπτης, ένα φωτιστικό, ένα στοιχείο εσωτερικής σήμανσης (βλ.παραπάνω) ή οτιδήποτε συνάδει με το branding και το αντικείμενο του καταστήματος.

Επιπλέον πριν απορρίψετε την ιδέα ενός καθιστικού στο χώρο σας, σκεφτείτε πόσο ωφέλιμο μπορεί να αποδειχτεί για τον πελάτη σας αλλά και πόσο αναγκαίο είναι για το άτομο που ενδέχεται να τον συνοδεύει. Επιπλέον ο χώρος του καθιστικού εκτός από σημείο διαλλείματος μπορεί να λειτουργεί και ως σημείο ενημέρωσης (info point) για τα προϊόντα σας και το κατάστημα σας μέσω απλών (φυλλάδια) ή σύνθετων (digital signage) τεχνικών προβολής.

Όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου μας, η επιτυχία ενός καταστήματος είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων που έχουν να κάνουν τόσο με τη διαμόρφωση του χώρου όσο και με την εταιρική επικοινωνία ενώ η εξυπηρέτηση του πελάτη παραμένει διαχρονικά ίσως το σημαντικότερο στοιχείο για τη διατήρηση της πελατείας. Σήμερα σε ένα περιβάλλον υψηλού ανταγωνισμού κάθε φυσικό κατάστημα καλείται να λειτουργήσει όσο το δυνατό πιο αποδοτικά σε σχέση με άλλα φυσικά ή διαδικτυακά καταστήματα και για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι πιο σημαντική από ποτέ η διαδικασία της μελέτης και του σχεδιασμού του σύμφωνα με τις νεότερες τάσεις του retail design Η εταιρία μας, έχοντας πολλά χρόνια εμπειρίας στο χώρο είναι σε θέση να σας προσφέρει τις υπηρεσίες της που περιλαμβάνουν δωρεάν μελέτη και σχεδιασμό, 3D παρουσίαση και ολοκληρωμένη κατασκευή και παράδοση στο χώρο σας. Αν λοιπόν ενδιαφέρεστε για την ανακαίνιση ή τη διαμόρφωση του καταστήματος σας, θα είναι χαρά μας να σας εξυπηρετήσουμε.

Επικοινωνηστε μαζι μας